top of page
  • Maria Gracia Arboix

Celero

De les propostes diversificades que oferim als nens i nenes de 1r aquesta quinzena n’hi ha una que és de Collage.


Els infants tenen a l’abast diferents tipus de paper, tisores i pega. Abans de començar se’ls explica la tècnica i després se’ls deixa explorar lliurement totes les possibilitats dels materials i de la seva imaginació i creativitat.



Dies després, en una conversa a la rotllana, parlem de la proposta de collage. Algunes criatures volen mostrar les seves creacions als companys i a les companyes del grup, les expliquen i comparteixen els significats de la seva producció. D’altres criatures es mostren més reservades i observen, però no intervenen en els diàlegs.


Mentre parlem recordo als infants en què consisteix la tècnica del collage i és llavors quan un dels infants, just després que jo acabi la meva explicació, diu:


- Clar! Es diu collage perquè s’enganxa amb cola! Si s’enganxés amb cel·lo es podria dir celero! – ho diu rient i buscant la complicitat dels qui l’acompanyem.


Em va meravellar la intervenció espontània de l’infant i em va fer pensar en aquell article que parlava d’un nen d’Itàlia que s’havia inventat la paraula “petaloso” per explicar que una flor està plena de pètals.

Vaig pensar en la creativitat que pot despertar l’art i en com aquesta creativitat també la pot despertar l’exploració del llenguatge. Podríem haver jugat a crear paraules, podríem haver parlat de l’origen d’alguns mots, podríem haver fet un munt de dinàmiques només partint d’aquesta aportació.

En aquell moment no va sorgir res de tot això, jo vaig recollir la intervenció del nen tot agraint-li l’ocurrència i vaig pensar en tot l’entramat de deduccions, de relacions i d’inferències que l’infant ha elaborat internament. Vaig reflexionar sobre el grau de coneixement que té del llenguatge i sobre com això el pot ajudar a aprendre encara més. Vaig prendre consciència de la capacitat que tenen tots els infants, quan les condicions són favorables (interès per comunicar-se, clima afectiu i tranquil, escolta activa per part de l’adult...) per establir generalitzacions, ser creatius en el llenguatge, explorar-lo, extreure’n regles i inventar noves paraules.

Entradas relacionadas

Ver todo
bottom of page